Akademik, Teknoloji

Akademik hayatta nasıl düzenli olunur

Akademik çalışma yapabilmenin gereği sık sık çeşitli çalışmalar ile ilgili notlar almam ve yazılar yazmam gerekiyor. (en azından akademik üretkenlik bakımından). Akademik hayata yeni olmam nedeniyle bu işin gereklililklerini günümüz teknolojilerini de etkin ve etkili kullanarak nasıl sürdürülebilir bir düzen kurmam gerektiği üzerine sürekli kafa yorar ve araştırma yaparım. Araştırmalarım sonucu akademik hayatı ve yayın yapabilmeyi kolaylaştırıcı, kullanılabilecek yöntem ve araçları derledim ve bu yazıyı yazmaya karar verdim. Öte yandan, her akademisyenin taramak zorunda olduğu literatür araştırmalarına dair bulabildiğim yöntemleri de bu yazıya dahil ettim. Az ya da çok akademik kariyer düşünen arkadaşlara yüksek lisans veya doktora öğrencilerine bu yöntem ve araçları kullanmalarını tavsiye ederim. Teknolojinin akademide daha etkili kullanılabilmesinin çeşitli etkinlikler ve eğitimlerle sağlanabilmesinin çok yararlı olacağına inanıyorum.

Bu yazıda anlatılan, araçların nasıl kullanılacağından ziyade benim kendimce kullanım tarzımdır. Bu nedenle bu programları kullanmayı bilmeyen arkadaşlar programların nasıl kullanılacağını bildikten sonra bu yazıyı okursa kendileri için daha yararlı olacaktır.

1. Dropbox


İlk olarak bulut sistemlerinden birisiyle başlayalım. Her türlü doküman ve klasörü internetin olduğu her yerden ulaşabilmem için bir bulut sistemi kullanmam gerekiyor. Bulut depolama sistemlerinden önce bu işi USB belleklerde yapıyor ve sürekli güncellenen sürümler, silinen sürümlerin tekrar kullanılamaması vb. gibi çeşitli sıkıntılar yaşıyordum. Bulut sistemlerinin depolamak yapmakla birlikte bir diğer önemli özelliği de güncellenmiş ya da silinmiş dosyaların eski haline ulaşılabilmesidir. Ben ağırlıklı olarak Dropbox bulut depolama sistemini kullanmaktayım. Ayrıca akademisyen ve öğrencilere ücretsiz 1 TB alan sunduğu için OneDrive da kullandığım bir sistem. OneDrive’da genellikle yüksek boyutlu dokümanlarımı örneğim e-kitap’larımın tamamını depolamaktayım. Dropbox’ın yaygın kullanıma sahip olması nedeniyle çalışma arkadaşlarımla ortak klasörler üzerinde çalışmamız daha rahat oluyor. Bu nedenle her şeyi mutalaka Dropbox’a atarım. Dropbox’ta olmayan hiçbir çalışmam yoktur. Bulut ile ilgili diğer alternatifler; Google Drive, ADrive, Box.net vb. olmakla birlikte tek bir bulut kullanmanın verimlilik açısından daha iyi olduğunu düşünüyorum. Aksi halde hangi dosyanın ya da çalışmanın hangi bulutta olduğu ile ilgili karışıklıklar yaşanabilir.

2. Mendeley


İkinci sırada, depolama yaptığım çalışmaların(makale, bildiri, proje, ödev) muhakkak sonuna eklediğim alıntılar ile ilgili kullandığım araç olan Mendeley var. Mendeley’den önce kullandığım Zotero programını ücretsiz seçeneğinin 2 GB ile sınırlı olması nedeniyle bıraktım. Mendeley programı üniversitem ile anlaşmalarının sonucunda 20 GB bana depolama alanı veriyor. Bu durum olmasa idi açık kaynak kod imkanları nedeniyle Zotero’da kalırdım. Sonuç olarak eldeki imkanlar doğrultusunda Mendeley’i kullanmaya karar verdim. Bana göre Mendeley’de yapılması gereken ilk iş, iyi bir kategorizasyon ya da etiketleme yapmaktır. Çalışmalarımı nerelerde kullanacaksam önce üst kategori olarak çalışmanın başlığını yazıyorum ardından çalışmaların kategorilerini oluşturduktan sonra makale aramaları yapıyorum. Aynı zamanda kategorilerde 3’e kadar inebiliyoruz. Yani bir klasörün 2 alt klasörünün olması çok kullanılması gereken bir özellik. Bu şekilde Mendeley içerisindeki binlerce makalenin arasında kaybolmaktan kurtuluyorum.
ScreenClip.png
Ayrıca Mendeley’den çıkan çalışmaları klasörlerimde daha etkin kullanmak adına Mendeley File Organizer kullanarak çalışmaların isimlerine göre klasörlenmesini sağlıyorum. Bunun için de Tools>Options>File Organizer menüsünü kullanılabilir.
ScreenClip.png
Bu sayede klasörler şu şekilde görülüyor ve aradığım makaleyi ismiyle klasörde bulabiliyorum. Bu işi yapmadan önce bir makaleyi internetten indirdikten sonra çeşitli sayılarla isimlendiriliyordu bu nedenle dokümanın içerisine girmeden başlığını göremiyordum. Böylesi daha iyi oldu.
ScreenClip.png
Mendeley’in nasıl çalıştığı, Mendeley’de atıfların nasıl yapılacağı ve referans listesinin nasıl oluşturulacağı ile ilgili internet araması yapabilirsiniz.
Mendeley dokümanları internette barındırıyor ancak yine de ne olur ne olmaz diye Mendeley kitaplığımı OneDrive klasörüme aldım. Ne de olsa OneDrive kolay kolay bitmez bir alan (1 TB) veriyor. Bazen Mendeley’in internet sitesine erişilmiyor. Birkaç kez erişemediğim için başka bilgisayardan Mendeley’deki kaynaklara ulaşamamıştım. Böylece başka bilgisayardan da kaynaklara ulaşabilmem açısından bu OneDrive işi iyi oldu.

3. Calibre

Üçüncü araç ise Calibre. Calibre kısaca bir e-kitap düzenleme ve görüntüleme aracı. Calibre’de yüksek boyutlu derslerle alakalı PDF kitaplarımı ve çeşitli konulardaki e-kitaplarımı tutuyorum.

ScreenClip.png
Calibre programında da kategorizasyon verimlilik açısından olmazsa olmazım. Son menüde görülen kategoriler sayesinde derslerin isimlerini birer kategoriye atadım. Kütüphaneme bir kitap
eklediğimde önce hangi ders ya da konu ile alakalı ile o etiketi veriyorum ve otomatik olarak kitap ilgili dersin içine girmiş oluyor. Bu sayede yine binlerce kitap arasında düzenli bir şekilde çalışabiliyorum.
Calibre kütüphanesini OneDrive’da tutmak ise çok akıllıca bir yol. Çünkü bu sayede Calibre kütüphanenizi bilgisayarınızı kaybetmeniz halinde dahi tek tıkla yükleyebiliyorsunuz. Bunun için kitaplık ekle oluştur seçeneğinden OneDrive klasörünü göstermem yeterli oluyor.
ScreenClip.png
Calibre’yi daha önce duymadıysanız ve bilmiyorsanız mutlaka öğrenmenizi ve hakkında bir video izlemenizi tavsiye ederim. Her akademisyen ya da öğrencinin muhakkak kullanması gereken bir programdır kendisi.

4. Evernote


Bu kez her akademisyenin ya da öğrencinin demeyeceğim. Herkesin kullanması gereken  ve zaten kullandığı program türlerinden birisi not alma programlarıdır. Bu konuda Evernote‘u tek geçerim ve OneNote, Google Keep, SimpleNote gibi programlara kesinlikle değişmem.
Yaklaşık 5 yıldır Evernote’u hem akademik hayatım hem de kişisel hayatımı düzenlemek için yoğun şekilde kullanıyorum ve Evernote’u bize sunulmuş bir nimet olarak görüyorum. Bu uygulama hem telefonuma hem de bilgisayarıma kurduğum olmazsa olmaz 5 programdan birisidir. Dropbox gibi notları internette tutması ve istediğim yerden notlarıma ulaşabilmem çok önemli bir özellik. Ayrıca arama fonksiyonu da harika şekilde çalışmaktadır. Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi bir etiketleme ile Evernote’da düzenli olmaya çalıştım.
evernote etiketleri
Akademik kullanım için;
  • Ders notlarını tutma
  • Sesli ders notu ekleme
  • Ders programını kaydetme ve görüntüleme
  • Notları istediğiniz kişiler ile paylaşma
  • Herhangi bir eğitim ya da toplantıdaki notları tutma

özelliklerini kullanabilirsiniz.

Hele Evernote’un WebClipper özelliği ve eklentisi ile neler yapıyorum neler! WebClipper ile daha sonra okumak istediğim internet yazılarını Evernote’a aktarayabiliyorum. Bu sayede boş vakit bulduğumda hem telefonumdan hem de bilgisayarımdan ilgili yazıyı okuyabiliyorum. WebClipper ile ekran görüntüsü alıp unutmamam gereken şeyleri çok seri bir şekilde kaydedebiliyorum. WebClipper için özel bir etiket açtım ve her Clip’lediğim şeyi bu etikette saklıyorum. Böylece bir karışıklığın önüne geçmiş oluyorum. WebClipper’ın Basitleştirilmiş makale görüntüsü ile yazıları reklamsız ve saf halde okuyabiliyorum. Daha ne olsun!

5. InoReader

inoreader.png

 RSS okuyucular geçmişte haber ve gündem takip etme açısından çok işime yarıyordu. Ancak artık haber ve gündem takibi için geliştirilen çeşitli uygulamalar sayesinde RSS kullanmama gerek kalmadı. RSS ile bir sayfadaki güncellemelere abone olup sayfadaki değişikliklerde bilgilendirme alabiliyordum. RSS’in akademik çalışmalar açısından kullanımı, takip edilen dergi ya da konferansların son çalışmalarını takip etmek olabilir. Ben öncelikle takip ettiğim dergileri listeledim. Alanımda saygın dergilerde yayınlanan makalelerin RSS sayesinde en azından Başlık, Özet vb. üst bilgilerine ulaşabiliyorum. Eğer ilgili olduğum bir yayın ile karşılaşırsam siteye girip yayını okuyorum. Bunu yapabilmek için öncelikle derginin sayfasında RSS özelliğinin kullanılıyor olduğundan emin olmamız gerekir ki birçok dergide bu özellik zaten bulunuyor. Örneğin Elsevier Dergilerinde RSS istemcisi muhakkak bulunuyor.
European Journal of Operational Research Dergisini ele alalım. Derginin anasayfası aşağıdaki gibi açılıyor. Anasayfa’dan View Articles’a tıklıyoruz.
European Journal of Operational Research
Açılan pencerede RSS ile ilgili bilgiler yer alıyor. Get new Open Access article feed seçeneğinden RSS linkimizi elde ediyoruz.
European Journal of Operational Research2
Açılacak pencereye Continue deyip devam edin. İşte bu sayfada oluşturulan linki kopyalayın. Bu link InoReader’a gireceğimiz link. Örnek dergideki link http://rss.sciencedirect.com/publication/science/03772217_OA/open-access olarak çıktı. Bu linki kopyalayıp InoReader’da abonelik ekle kısmına ekliyoruz. Böylece bu dergide yayınlanan yeni sayıdan, makalelerden anında haberdar olmuş oluyoruz. Inoreader’ın Google Play Store’da ve AppStore’da uygulamaları var bu uygulamalardan da telefondan ilgilendiğiniz makaleleri takip edebilirsiniz. Herhangi bir derginin RSS’ine ulaşmakta sıkıntı yaşıyorsanız derginin sayfasında boş bir yeri sağ tıklayın ve kaynağı görüntüle seçeneğinden “RSS” araması yapın. Büyük ihtimalle RSS linkine ulaşacaksınız. Eğer yine de RSS linki bulma ile ilgili sorun yaşarsanız bana mail atabilirsiniz eğer RSS’i var ise bir şekilde buluruz.

6. LibX


libxLibX basit bir site ya da sistem değil. Arama yapma anlamında çok sağlam bir yapıya sahip. LibX ayrıca bir araç çubuğu olarak da kullanılabilir. Bu araç çubuğu sayesinde çeşitli veritabanlarını aynı anda tarayıp kaynaklara hızlıca ulaşabilirsiniz. Örneğin ben Sakarya Üniversite’sinde çalıştığım için LibX arama yerine Sakarya Üniversitesi yazdığımda üniversitemin anlaştığı veritabanlarından sorgu yaptığım kelime ile ilgili bir sürü kaynağa erişebildim. LibX ile kütüphaneye gitmek ya da kütüphanede araştırmalar yapmak devri kapandı. LibX’i bütün akademisyen ve öğrenci arkadaşlarıma tavsiye ediyorum.

Eğer sizlerin de bu konularda bildiğiniz güzel programlar varsa benimle paylaşırsanız çok mutlu olurum.

Reklamlar

7 thoughts on “Akademik hayatta nasıl düzenli olunur”

      1. O halde Onenote’dan Evernote’a taşıyacağım notlarımı. Sınırlandırması hoşuma gitmedigi için kullanmıyordum. Teşekkürler

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s